åk 7 – gymnasiet
Hur ser könsrollerna ut i Bror Hjorths konst? Skiljer de sig från dagens reklam- och massmediebilder? Hur kommuniceras könsroller och i vilket syfte? Efter en introduktion till museet delas klassen in i mindre grupper som får arbeta utifrån ett antal frågeställningar med Bror Hjorths konstverk och bilder från andra medier som utgångspunkt. Grupperna får redovisa sina tankar för varandra under en rundvandring i museet.
Verkstad: I verkstan får grupperna i uppgift att göra en motbild till sina visningsbilder. Vi fortsätter samtalet om framställningen av genus i bild genom att elevernas bilder blir kommunicerande på ett mycket tydligt sätt.
Syfte: Att reflektera över hur man kan förstå frågor kring genus och samhällsnormer utifrån Bror Hjorths konst.
Fakta: För elever åk 7– gymnasiet Tidsåtgång: 90 minuter Antal tillfällen: 1 Verkstadsmaterial: Kol och temperafärg på blått växtpresspapper Gratis!