Lyckliga familjen, 1922

Som förebild till Lyckliga familjen har Bror Hjorths använt ett fotografi av sin storebror Gösta med familj. Fotot hänger under målningen. I målningen har Gösta fått en grällt grönblå kostym och kontrasterande röda skor. Han är orakad och rödnäst. Den hårlock som hustrun Lilly lagt till rätta inför fotograferingen har i målningen blivit till en risig kvast och Bror har accentuerat hennes skelögdhet. Barnets vita klänning smutsas av föräldrarnas händer och med sina svarta fötterna liknar hon nästan en potatis som dragit upp ur åkern.

I flera av sina tidiga målningar sökte Bror Hjorth ett expressivt uttryck, med tydliga kontraster och symbolladdad dramatik nära karikatyrens gräns. I det här fallet har han tagit steget fullt ut och varit lite elak. Gösta blev arg när han fick se bilden.

Målningen lyder inga perspektivregler. Bordskivan är vinklad mot bildplanet som om vi såg den ovanifrån. Det gör att blomman ser ut att kunna falla i golvet. Utanför fönstret lyser en röd sol, men den förmår inte skänka liv och värme till scenen, utan kontrasterar mot interiörens kallare färger.

Miljön är inredd med föräldrahemmets trasmattor, sådana som ligger i museet idag, och i hörnet står ett enkelt golvur. Kanske ville Bror Hjorth skicka en hälsning till sin storebror: Glöm inte bort var ifrån du kommer. De växte upp på landet utanför Uppsala och Bror såg sig som en bondson.