Konstnären Jonas Liveröd beskriver sig som djupt materialotrogen och i sitt arbete utforskar han ständigt nya material, metoder och idéer. I sin utställning Händelsen har han fokuserat på skulptur för att komma i en närmare dialog med husets anda. Han talar själv om spår och släktskap med Bror Hjorths konstnärskap i sina skulpturer under senare år, inte minst har trä som material kommit att ta en allt större plats.
Scenen som spelar upp sig i museets konsthall påminner om den spanske konstnären Francisco Goyas målning Sardinens begravning från tidigt 1800-tal. Målningen avbildar en karneval med euforiska dansare och festklädda deltagare. I utställningen framträder skulpturerna som karnevaleska karaktärer – påträngande fysiska, ibland obscena, ofta gäckande och oberäkneliga
Jonas Liveröd har också valt att närma sig ett specifikt verk i museets samling, nämligen Bror Hjorths Kubistisk flicka från 1921. Liveröd har gjort ett syskonverk till Hjorths skulptur, ett sladdbarn hundra år senasre om man så vill. I båda skulpturerna kan spåras de båda konstnärernas gemensamma kärlek till folkkonst, arkitektur och skulptur.