Konstnären Jonas Liveröd beskriver sig som djupt materialotrogen och i sitt arbete utforskar han ständigt nya material, metoder och idéer. I sin utställning Händelsen har han fokuserat på skulptur för att komma i en närmare dialog med husets anda. Han talar själv om spår och släktskap med Bror Hjorths konstnärskap i sina skulpturer under senare år, inte minst har trä som material kommit att ta en allt större plats.
Scenen som spelar upp sig i museets konsthall påminner om den spanske konstnären Francisco Goyas målning Sardinens begravning från tidigt 1800-tal. Målningen avbildar en karneval med euforiska dansare och festklädda deltagare. I utställningen framträder skulpturerna som karnevaleska karaktärer – påträngande fysiska, ibland obscena, ofta gäckande och oberäkneliga
Jonas Liveröd har också valt att närma sig ett specifikt verk i museets samling, nämligen Bror Hjorths Kubistisk flicka från 1921. Liveröd har gjort ett syskonverk till Hjorths skulptur, ett sladdbarn hundra år senasre om man så vill. I båda skulpturerna kan spåras de båda konstnärernas gemensamma kärlek till folkkonst, arkitektur och skulptur.
Jonas Liveröd (född 1974) arbetar med konstnärskapet som ett totalkonstverk. Kombinationen hem/ateljé/museum är välbekant för honom. Hans hem, en gård i Västergötland, är just en plats i gränslandet mellan museum, ateljé och hem där han nu driver sitt eget museum över det okategoriserbara, kallat Den Liverödska Wunderkammaren.
Det är alltid något på gång runt Jonas Liveröd. Han innehar för närvarande Konstnärsnämndens stora femåriga arbetsstipendium och under hösten gör han en större utställning på Värmlands museum i Karlstad och publicerar även sitt eget Liverödska konstnärliga lexikon Grand Assembly.