Emma Toll (1847–1917), Tyra Kleen (1874–1951) och Märta Rudbeck (1882–1933) är alla exempel på konstnärer som fram till nyligen rönt relativt liten uppmärksamhet. Detta trots att de ställde ut flitigt, var välutbildade och beresta. De var verksamma under en tid då nya möjligheter öppnade sig för kvinnor, samtidigt som samhällsnormer begränsade deras förutsättningar att verka i det offentliga rummet. Emma Toll, Tyra Kleen och Märta Rudbeck anslöt sig tidigt till Föreningen Svenska Konstnärinnor. Föreningen bidrog till att successivt förändra synen på kvinnliga konstnärer, men också till att förskjuta gränsen för vilka roller kvinnor kunde inneha i samhället. De var både rebeller och mademoiseller.
Emma Toll ingick 1864 i den första ordinarie klassen för kvinnor vid Konstakademien i Stockholm. Tyra Kleen levde ett kosmopolitiskt liv och reste bland annat till Indien, Indonesien, Västindien och Nordafrika. Märta Rudbeck kammade hem prestigeuppdrag som porträtt- och blomstermålare.
Utställningen bygger på konstvetenskapliga studier utförda av Matilda Eliasson och Anna-Lena Jönsson vid Konstvetenskapliga institutionen på Uppsala universitet och Karin Ström Lehander vid Åbo Akademi. Rebeller & Mademoiseller är producerad av Norrköpings Konstmuseum där den visades under hösten 2021 och våren 2022.
Foto: Mats Arvidsson/Norrköpings konstmuseum