Sedan 1960-talet har stora namn som Nelson Mandela, Olof Palme, Tove Jansson, Ingmar Bergman, och Monica Zetterlund passerat framför linsen till Hans Geddas Hasselbladskamera. Utställningen Karaktärer visar ett flertal av Geddas ikoniska foton, tillsammans med snabbt tecknade porträtt.
Hans Gedda (född 1942) arbetar snabbt och exakt, med få exponeringar för varje motiv. I den analoga kamerateknik Gedda använder måste ögat känna när bilden blir rätt. Resultatet visar sig först efter framkallning av filmen. Det blir en närmast kroppslig upplevelse där fotografen måste lita till intuitionen och träna sin timing. På en bråkdel av en sekund ska uttrycket och karaktären hos den porträtterade fångas.
Flera av Hans Geddas klassiska porträtt kan sägas ha format vårt kollektiva bildminne av de avbildade personerna: Cornelis Vresswijk i bar överkropp med hängslen och tigertatuering på bröstet och Nelson Mandela med näven i pannan, en bild som spreds i tidningar över hela världen vid Mandelas död 2013. Båda dessa bilder, tillsammans med ytterligare ett tjugotal kända porträtt, finns med i utställningen. De visar Geddas enastående förmåga att med sin kamera fånga något av den inneboende karaktären hos varje person.
Numera har Hans Gedda lämnat uppdragsfotograferingens värld och ägnar sig istället helt åt eget konstnärligt arbete i stillebenfotografi, teckning och skulptur. Och en del av utställningen består av sällan visade teckningar. För att träna sitt öga tecknar Gedda sekundsnabba porträtt hemma framför TV:n. Med ett fåtal drag med penna eller pensel söker han det karaktäristiska, snarare än likhet eller försköning, hos den porträtterade. En god portion humor kryddar bilderna och ger personerna liv.