Greta Gerell måleri stilleben med snäcka, tallrik och kanna

Greta Gerell

14 jun - 31 aug

Målningar av Greta Gerell

Tidlösa ting, stiliserade gestalter och impressionistiska gatuscener
Sommarens utställning i Bror Hjorths Hus presenterar ett konstnärskap samtida med Bror Hjorths.

Greta Gerell (1898 – 1982) ägnade hela sitt liv åt konsten. Hon målade impressionistiska gatuscener, människor och stiliserade gestalter och senare bilder som hon kallade ”Tidlösa ting”. Greta Gerells konstnärskap är mycket mångsidigt, men hennes bildvärld hålls samtidigt samman av en stark, inre konsekvens. Hon sökte ständigt efter någonting besjälat bakom tingens yta. Hennes långa och produktiva liv täcker in en stor del av 1900-talet och i hennes bilder framträder de olika miljöer som omgav henne, från Paris och länderna kring Medelhavet till Stockholm med omnejd.

Som sjuttonåring antogs Greta Gerell som en av de yngsta eleverna någonsin till Kungl. Konstakademien i Stockholm. 1920 reste hon till Paris för ytterligare ett års studier hos bland andra André Lhote. Senare i livet återvände hon många gånger till den franska huvudstaden.

Gerells måleri genomgick olika faser och blev med tiden allt mer avskalat och stiliserat. Hon intresserade sig för filosofi och antroposofi och sökte ständigt efter någonting besjälat bakom tingens yta. Tydligast uttrycks det i hennes senare måleri. Livet igenom hade Gerell ett starkt andligt intresse. Efterlämnade skrifter, poetiska verser och anteckningar i boken Greta Gerell – Bilder och tankar (1979) ger en inblick i hennes livsåskådning och ett mer än sextioårigt konstnärskap.

Utställningen visar i huvudsak tre motivkretsar tillkomna under konstnärens sista trettio år. Här finns stadsmotiv och byggnader hämtade från de olika miljöer som omgav henne, från Paris och länderna kring Medelhavet till Stockholm med omnejd. Nästa motivkrets utgörs av människor i vardagliga situationer och positioner, ofta utförda i en stiliserad form mot en enfärgad bakgrund. Den enfärgade bakgrunden återfinns även i den tredje
kategorin som hon själv kallade ”Tidlösa ting”. Dessa stilleben kom att bli Greta Gerells käraste motivkrets och sysselsatte henne från 1960-talets början och resten av konstnärslivet.